Sunday 18 December 2022

Ragam Pelajar VII

 "Madam, saya tidak ada kenderaan untuk datang ke kelas hari ini," Madam Alia menerima mesej ringkas daripada pelajarnya Teoh.

"Teoh, awak kena datang serahkan tugasan berkumpulan untuk saya semak segera," balas Madam Alia.

"Madam boleh tak saya hantar esok?"Teoh cuba memujuk Madam Alia. Mesej itu dibiarkan sepi sahaja, tidak dibalas tanda tidak setuju.

Keesokkannya Teoh menghantar pesanan ringkas dan menyatakan dia akan datang menyerahkan tugasan itu pada jam 10 pagi. Madam Alia hanya membalas dengan satu perkataan, ok.

Masa berlalu, jam sudah menunjukkan pukul 11, namun kelibat Teoh belum kelihatan. Madam Alia mengeluh lembut.

Apabila Madam Alia memulakan kelas secara atas talian, telefon bimbitnya berbunyi. Mesej yang diterima daripada Teoh, menyatakan bahawa dia sedang menunggu di depan kaunter. 

"Tadi bagitahu nak datagng jam 10, sekarang ini Madam ada kelas," tegur Madam Alia lembut.

"Maaf Madam, jalan agak sesak dan parking pun susah, dua tiga kali pusing baru dapat," jawab Teoh lembut.

"Kenapa lama tidak datang kelas?" Tanya Madam Alia.

"Kami berkongsi kereta kadang kala saya kena mengalah dengan adik beradik saya," balas Teoh.

"Awak tinggal di mana?" 

"Subang Jaya,"

"Kenapa tidak naik pengangkutan awam, LRT dan bas?"

"Itu perlu kan duit, kami kena berjimat cermat," balas Teoh 

Akhirnya Madam Alia mengambil tugasan tersebut dan menyatakan perlu pergi segera kerana kelas sedang berlangsung. 

Itulah kisah dan ragam pelajar pada masa kini.


No comments:

Post a Comment